tag:blogger.com,1999:blog-2554628350855102687.post6890356130435413187..comments2022-03-26T15:18:36.318+02:00Comments on LEPPOISTAMINEN - yksinkertaista mutta monimutkaista: Selviääkö lapsiperhe ilman autoa?Unknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-2554628350855102687.post-14144811171593008562011-10-19T22:39:46.179+03:002011-10-19T22:39:46.179+03:00Olet oikeassa, wikipedia kertoi seuraavaa: Henry F...Olet oikeassa, wikipedia kertoi seuraavaa: Henry Ford oli ensimmäisiä, joka otti käyttöön kokoonpanolinjat ("liukuhihnan") autojen massatuotannossa. <br />Jos ei autoa ole olemassa, maksaa taksimatkoja silloin tällöin mielellään. Minulla kun oli kuitenkin auto kuluineen Jyväskylässä, maksoin taksimatkoja aika lailla, vaikka yritin mahdollisuuksien mukaan mennä julkisilla. Niinpä takahikiälle meno kesti. Auto kuitenkin kannatti jättää parkkiongelmien takia Jyväskylään, koska sai VR:n kyytiä puoleen hintaan opiskelijana.Tarja L.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2554628350855102687.post-70133052716696894282011-10-19T19:23:02.525+03:002011-10-19T19:23:02.525+03:00Perukoille suuntautuvat reissut kannattaa tehdä Ci...Perukoille suuntautuvat reissut kannattaa tehdä CityCarClubilla tai vaikkapa julkisen ja taksin yhdistelmällä. Tuskinpa hankaliin paikkoihin tarvitsee ihan joka päivä mennä.<br /><br />Henry Ford ei tainnut itse keksiä liukuhihnaa, mutta osasi toki ansiokkaasti soveltaa sen käyttöä. Sanotaan, että autoilun alkuaikoina oli esillä myös sähkön käyttö energian lähteenä, mutta jostakin syystä öljy voitti.Heikkihttp://leppoistaminen.blogspot.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2554628350855102687.post-25284999880544691752011-10-18T23:33:11.266+03:002011-10-18T23:33:11.266+03:00Auto on asia, joka herättää varsinkin miespuolisis...Auto on asia, joka herättää varsinkin miespuolisissa henkilöissä voimakkaita tunteita. Totta on, että pääkaupunkiseudulla katsellessaan autovirtoja, joissa nelipyöräisen kulkupelin sisällä näkyy yleensä yksi ihminen, miettiin voisiko asian hoitaa toisin. Totuus kuitenkin on että julkisilla matkoihin menee usein liian paljon aikaa. Tämän todistin itsekin viime talvena muutamaan kertaan, kun halusin päästä Espoon tietyille perukoille, jouduin jalkojen lisäksi käyttämään neljää kulkupeliä: Bussia, metroa, junaa ja vielä kerran bussia. Maaseudulla auto on usein välttämätön. Linjabiilejä ei pöristele joka nurkalla.<br /><br />Laiskuuttani lainaan tähän pätkän eräästä pakinastani:<br />Mustion linnan herra Hjalmar Linder, oman aikansa rikkain suomalainen, osti Suomeen yhden ensimmäisistä autoista. Autoa oli tavoitellut myös Belgian kuningas, mutta Linder tarjosi enemmän ja toi auton Mustioon ihmisten kauhuksi. Auton mukana seurasi kuljettaja vaimoineen, sillä Suomessa ei kukaan olisi osannut autoa ajaakaan. Auto kulki enimmillään 25 kilometriä tunnissa. Harvat suomalaiset olivat nähneet autoa ja rämisevä ja savuttava härveli Mustion teillä pelotti sekä ihmisiä että eläimiä. Linder korvasi runsaskätisesti kaikki uuden automobiilinsa aiheuttamat haitat. Tarina kertoo, että törmättyään lehmään Linder maksoi sen omistajalle kolminkertaisen korvauksen. Tämän seurauksena paikkakunnan emännän ryhtyivät väijymään tienposkessa mansikkeineen ja pörisevän automobiilin eteen päätyi lehmä jos toinenkin ennen kuin härveliin alettiin tottua ja emännät joutuivat keksimään toisen rahanansaitsemiskeinon.<br /><br />Amerikkalaisen Henri Fordin unelma oli rakentaa autoja, joita kuka tahansa kykeni hankkimaan ja käyttämään. Ford keksi liukuhihnan ja niin auto pystyttiin tuomaan tavallisen kuluttajan ulottuville. Henri Ford hieraisisi kaksi kertaa silmiään nähdessään nykyisen menon maanteillä. Fordin unelma on toteutunut tavalla, jota hän ei olisi koskaan voinut kuvitella. Suomessakin oli käytössä vuonna 2005 henkilöautoja lähes kaksi ja puoli miljoonaa!Tarja L.noreply@blogger.com