perjantai 24. joulukuuta 2010

sunnuntai 12. joulukuuta 2010

Ruualla ja unella on aikansa - vai?


Le Havre


Le Havre
 Juha kommentoi värikkäästi ja mielenkiintoisesti artikkeliani uniohjelmasta. Mainio kynäniekka ja pohdiskelija tuo Juha! Tässä linkki Juhan pitkään kommenttiin ja tässä maistiaisia:
Niin, elämässähän nukutaan, jotta jaksettaisiin syödä.

Vanhuus eikä yrittäjyys tule yksin.

Vaan olen itse sellainen seka-ajattelija, niin kommentin jätän, vaikka vain kokeillakseni puista miekkaani.

Ihminen kykenee olemaan relax, mikäli mitään konkreettista tai kuviteltua uhkaa ei siellä luolan suulla ole.

Kun tuo aito tai kuviteltu uhka sieppaa vallan siellä jossakin luolan perällä, on hermosto ja alitajunta jännittyneenä puolustautumaan tai pakenemaan.

Samoin eipä laskettu kaloreita kun sarvikuono saatiin kellistettyä, vaan vedettiin maha täyteen, kun ei tiedetty milloin seuraava on ketarat oikosenaan.


Juha on sitä mieltä, ettei ihmisen tarvitse syödä eikä nukkua säännöllisesti. Ymmärrän Juhan ajattelevan, että näiden aika silloin kun ne ovat luontaisen mahdollisia.
Minullakin on ollut elämässäni tuon tapaisia jaksoja. Työkuviot ovat olleet sellaiset. Luulen kuitenkin joutuneeni myöhemmin maksamaan tuolloisesta joustavuudestani.
Arvelen, että kykymme sietää epäsäännöllisyyttä on yksilöllistä. Yksi kestää hyvin sellaista, mikä olisi toiselle liikaa. Esivanhemmillamme ei liene ollut vaihtoehtoja. Oli oltava varuillaan.
Nykyään tuntuu siltä, epäsäännöllisyys ruokailussa näkyy minulla vyötärössä ja lyhyiksi jääneet yöunet painavat kovin seuraavana päivänä harteilla.

Kiitos Juha virkistävästä asioiden kyseinalaistamisesta ja asennetuuletuksesta.

Tiia, kiva kun lähdit mukaan leppoistelukeskusteluun. Lämpimästi tervetuloa!

maanantai 6. joulukuuta 2010

Uutta unesta

Areenalla oli tähän päivään saakka mielenkiintoinen dokumentti nukkumisesta. "Unen lyhyt oppimäärä" esitti ainakin osin uusia ideoita parempaan uneen.

Lämmin kylpy noin tuntia ennen nukkumaanmenoa auttaa. Tämä johtuu siitä, että kylpy nostaa ruumiinlämpöä. Sen jälkeen tapahtuva lämpötilan lasku aiheuttaa unettavan tunteen.

Myös unen rajoittaminen auttaa. Joku tosi huono nukkuja sai avun, kun sängyssäolo rajattiin tarkasti kuuteen tuntiin ja herätys oli aina samaan aikaan. Muulloin ei saanut mennä sänkyyn. Aika pian hän alkoi nukkua kuuden tunnin pätkän yhteen menoon ja virkistyi.

Kahvin todettiin tutusti viivyttävän unen saantia. Alkoholi edistää nukahtamista, mutta tuottaa huonolaatuisen unen.

Lounaalla on edullista syödä proteiinipitoinen ateria, koska se pitää vireyttä yllä. Illalla taas hiilihydraatit tuottavat sopivasti uneliaisuutta.

Jetlagin hoitamiseen on uuden teorian mukainen konsti. Kun pidättäytyy syömästä matkan ajan - jopa ennenkin - ja aloittaa lennon jälkeen ruokailun normaaliin tahtiin eli jos saapuu perille aamulla, kannattaa aloittaa aamiaisella.

Kiva kun lähdit mukaan Juha. Tervetuloa ja onnea yrittäjän arkeen!