tiistai 27. tammikuuta 2009

Leppoisa lompakko

Serenitas ja Pohojan Akka pohdiskelevat luottokortin ja käteisen käyttöä sekä menojen seuraamista.

Minusta hallinnan tunne raha-asioissa on yksi leppoisan olemisen peruskivi - ainakin minulle, kun en osaa suhtautua taloudenpitoon huolettomasti. Olen saanut kehitettyä excel-taulukkosysteemin, jonka viimeisen version avulla pystyn aika vaivattomasti huolehtimaan menopuolesta. Mallin kehittämisessä on ollut aika paljon vaivaa ja vanhemmat versiot ovat olleet työläitä käyttää, mutta nyt olen tyytyväinen sen toimivuuteen.

On minulla toki hiukan vaivaa tilipäivän jälkeen, kun jyvittelen saatua nettopalkkaa, mutta vastineeksi saan tunteen raha-asioiden käsissäpysymisestä. Pyrin varaamaan kuukausittain pikku hiljaa rahaa tuleviin menoihin, jolloin laskujen maksuajan koittaessa ei ole murhetta maksamisesta.

Minulla on mukanani tyypillisesti aika vähän käteistä ja maksan kaupoissa mielelläni pankkikortilla jolloin ostokset näkyvät tilitapahtumina Solossa (vai mikä se nykyään lieneekään nimeltään). Ruokamenojen hallinnan olen ratkaissut siten, että varaan tietyn summan alkaneen kauden jokaista päivää kohti ja merkitsen menot almanakkaani kunkin päivä kohdalle. Pienellä ynnä- ja vähennyslaskun avulla pystyn seuraamaan, olenko edellä vai jäljessä kulutuksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti