maanantai 1. kesäkuuta 2009

"Against throwawayism" - mikä nerokas slogan!


Jatkanpa aiheesta, joka sopii hyvin jatkoksi Mittaa maailmasi -teemaan.

Olimme vaimoni kanssa tänään Iittalan myymälässä Itäkeskuksessa ostamassa viemisiä kohta alkavalle kesämatkallemme Ranskaan.

Huomasin kassalla Iittalan kassissa sanan, joka alkoi kiinnostaa minua: throwawayism. Se kuuluu Iittalan sloganiin, joka kuuluu nerokkaan yksinkertaisesti "Against throwawayism". Aivan loistava mainoslause.

Kun kommentoin termiä, myyjä viittasi mainosmiehiin. Jos mainostoimisto on tämän sanan ja lauseen keksinyt, ovat mielestäni löytäneen kultakimpaleen. Se on täsmälleen ajan hengessä, sopii prikulleen Iittalan tuotteistoon ja "throwawayism"-uudissana herättää huomiota sekä uteliaisuutta. Merriam-Websterkään ei tunne sanaa - ainakaan vielä. Näyttääpä jokin domaineja hallinnoiva firma Active 24 jo ehtineen napata osoitteen throwawayism.com.
Termi ja slogan näyttävät herättäneen huomiota desing-henkisten keskuudessa. Kts. lifeiscarbon , Tolka, Mias värld tai Camron.
Oikeastaan toivoisin, että throwawayism laajenisi Iittalalta yleiseen käyttöön.
Edelleen Ambra-aihetta. Ote teoksesta.

1 kommentti:

  1. Hitsin hyvä juttu! En ole sellaista slogania huomannut, kun minun ei ole tarvinnut käydä Iittalassa, koska vanhat astiani riittävät toistaiseksi. "Törmäsin" tänään ihan tuntemattomaan ihmiseen kylällä ja ryhdyimme juttelemaan. Hän oli läpikulkumatkalla ja esitteli päähinettään, jonka oli väsännyt tummista ja vaaleista sukkahousuista kietaisemalla ne tosi upean näköiseksi päälaitteeksi. Minä sitten esittelin hänelle vastavuoroisesti käsilaukkuni, jonka tein vanhasta samettipusakasta, hameesta ja kahvipusseista. Tästä tapauksesta tuli ihmeellinen tunne: meitä ajattelevia otuksia on enemmän ja enemmän ja me pystymme jo tunnistamaan toisemme muiden joukossa. Hurraa!

    VastaaPoista