tiistai 3. marraskuuta 2009

Mitä tavoite tarkoittaa?

Sampsa sparraa minua tavoitepohdintojeni pohjalta seuraavasti:

Olen ymmärtänyt, että nykyään ei enään jaeta ihmisiä jyrkästi vasen- ja oikea-aivoisiksi vaan juuri tiettyjä luonteenpiirteitä korostaviin ihmisiin.
Mikä olisi sinulle sopivin tapa oppia keskittymään niihin sinulle tärkeimpiin asioihin elämässä, jos tavoitteet tuntuvat vierailta?


Löysin englanninkielisestä Wikipediasta määrittelyä tavoitteen käsitteelle. Sitä kuvaavat sellaiset termit kuin aikominen, saavuttaminen, päätepiste ja siihen voidaan liittää myös määräaika.

Wikipedian mukaan tavoitteiden asettamiseen liittyvät myös erityisyys, mitattavuus, saavutettavuus ja realistisuus.

Tässä on alustusta jatkopohdinnoille myöhemmin. Aloitetaan sen verran, että siviilipuolen elämään liittyvissä tavoitteissa voisi ainakin miettiä määräajan tarpeellisuutta.

Päivän pieni ilo: Minulla on kollegani kanssa sellainen "YYA-sopimus", että kun hänellä on hankaluuksia irrottautua työstä ja päivät tuppaavat siksi venymään, minä houkuttelen lähtiessäni häntäkin kotimatkalle. Vastalahjaksi saan häneltä kyydin kodintienoille tai jopa pihaan, samlla suunnalla kun asumme. Järjestely toimii. Tänään minulla päivä venähti ja ajattelin, että nyt kyyti sopisi. Niinpä vain taas hyödytimme toisiamme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti