La Manne-Porte, Etretat |
Nykyään oppimaailmassa nojaudutaan laajalti konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, jonka minäkin jaan. Konstruktivismi painottaa opiskelijan omaehtoista aktiivisuutta ja aikaisemman tiedon hyväksikäyttöä oppimisessa.
Etretat |
Sana "opettaminen" pitänee ymmärtää irrallaan oppimisesta. Asioita kannattaa ja pitää selittää, mutta se ei vielä vie maaliin, koska opiskelija omaksuu asian kunnolla vasta sovellettuaan sitä käytäntöön. Luennointia ei saa olla liikaa eikä soveltamista liian vähän. Sanotaan, että opettaja on oppimisen mahdollistaja.
No, tuossa ei ollut juuri uutta, mutta koen työssäni tämän kentän mielenkiintoisena, haastavana ja jopa kuormittavana. Miten löydän menetelmiä, jotka innostavat opiskelijoita ja ottavat huomioon erilaiset oppijat? Tämä aihe on työni suolaa. Siinä on kuitenkin vaaransa, koska kehittäminen vie paljon aikaa ja kokonaisuuden pitää jatkuvasti rullata. Innostumista pitäisi oikeastaan yrittää säädellä, koska jos työ menee raskaaksi puurtamiseksi, menetetty vireys kostautuu tuntityöskentelyssä. Kun kehittelee opetusjärjestelyjä, pitää oppia uusia juttuja ja joutuu takeltelemaan niiden käyttöönotossa.
La Manne-Porte, Etretat |
Mukava kirjoitus. Itsekin aina tuumiskelen noita oppimis- ja opettamisasioita ja kehittelen ajatuksia sekä menetelmiä.
VastaaPoistaOlipa jännä tuo ratikkakokemuksesi :)
Kiitos Rita! Niissä riittääkin miettimistä, eikö. Sikäli kiva ammatti, että voi varsin itsenäisesti kokeilla asioita käytännössä.
VastaaPoista